درباره وبلاگ


به وبلاگ بچه های آسمانی خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها
  • بچه های پیام نور زهک
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان بچه های آسمانی و آدرس bacehay-asemani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:






Alternative content



دریافت كد ساعت
بچه های آسمانی




فهم فقر

دودش به چشم تو کبابش به کام ما

تقصیر تو نبود یادت ندادند چطور توانی ز دنیا کام گیری

الهی 

...زیر خط فقر مردن برایم مهم نیست زیر خط فهم نمیرم فقط

 

 



یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:, :: 14:58 ::  نويسنده : پویا

 

 بیوگرافی کیکاووس یاکیده

کیکاووس یاکیده (زاده بهمن ۱۳۴۷ در تهران) دوبلور و شاعر ایرانی است.یاکیده اخیرا کتابی با نام بانو و آخرین کولی سایه فروش از طریق انتشارات کاروان، منتشر کرده که رویکردی متفاوت به شعر سپید است و به نوعی هایکو وارهایی بسیار ملموس

بازیگری
او در نقش احمد دوست محمد رضا گلزار در فیلم آتش بس و در فیلم زن زیادی اثر تهمینه میلانی و همچنین در نقش جمشید کاظمی در سریال هوش سیاه و هم چنین درنقش دکتر بهداد در فیلم شهر دقیانوس به بازیگری پرداخته است.
جوایز و افتخارات
دیپلم افتخار سردبیر انجمن بین‌المللی شعر در آمریکا ۲۰۰۲ شاعر برگزیده توسط سایت poetry.com در آمریکا ۲۰۰۳ مدال شعر شایسته از سمپوزیوم شعر واشنگتون دی سی دریافت کاپ شایستگی از انجمن بین‌المللی شعر/ ۲۰۰۴ نیز از افتخارات این هنرمند می‌باشد.
دوبله‌های معروف
دوبله صدای نقاش آمریکایی باب راس در سری برنامه لذت نقاشی توسط کیکاووس یاکیده انجام شده است. و در نقش جرویس پندلتون در بابا لنگ دراز وهمچنین در سریال کمیسر و رکس (نسخه دوبله شده توسط صداوسیما)به جای کمیسر موزر و کمیسر براندتنر صحبت کرده است
آثار مکتوب
 
مجموعه شعر بانو و آخرین کولی سایه‌فروش، انتشارات کاروان، ۱۳۸۱
 
مجموعه داستان کوچهٔ بابل، نشر آرویج، ۱۳۸۲
 
مجموعه شعر کولی پیراهن تنگ یک خواب بلند، انتشارات کاروان، ۱۳۸۶



چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, :: 15:49 ::  نويسنده : پویا

 

بررسي ورزش هاي بومي و محلي استان ايلام


امروزه جايگاه ورزش و نقش و تاثير آن بر حيات انساني بر كسي پوشيده نيست. گرايش به ورزش و انجام بازي هاي مختلف به دليل ضرورت و نياز براي استمرار سلامتي و شادابي انسان در برنامه هاي روزمره جوامع و اقشار و توده هاي مختلف مردم از اولويت برخوردار است. از جهتي برخي بازي ها و ورزش ها اثرات مختلف اجتماعي داشته لذا جايگاه سازماني خاصي در تشكيلات اداري و اجرايي ممالك مختلف پيدا كرده است.
در اين مقاله از بازي ها و ورزش هاي ديرينه و گذشته ی جامعه سخن به ميان آمده است، و در اين راستا سؤالاتي مطرح مي باشد كه پاسخ دادن به آن ها در اين نوشتار مورد توجه قرار گرفته است؛
- آيا ورزش ها و بازي هاي رايج در جوامع امروزي ريشه در گذشته دارند؟
- آيا اين ورزش ها تحول يافته ی نمونه ورزش هاي سنتي پيشينيان بوده است؟
- آيا اهداف رايج در هر بازي را در بازي هاي سنتي هم جستجو كنيم؟

گذشته ی تاريخي ورزش هاي سنتي

بررسي هاي تاريخي نشان مي دهد ورزش و بازي ، جزء لاينفك زندگي اجتماعي انسان بوده و با توجه به شرايط اقليمي و جغرافيايي هر منطقه انواعي از بازي ها و ورزش  رايج بوده كه در بسياري موارد نفوذ و نمود بيشتري در سرزمين هاي پيراموني پيدا كرده است. هر چند اطلاعات ما از گذشته اندك است اما اين محدود اطلاعات نشانگر توجه مردم و جامعه به ورزش بوده به طوري كه عامل عمده اي كه موجب تنوع در زندگي و شادابي روحيه ی مردم شده، همانا    بازي ها و ورزش هاي فردي و جمعي بوده كه از گذشته هاي دور در ميان جوامع رواج داشته است. تاريخ يونان و روم نشان مي دهد ساكنان اروپا تا چه اندازه به ورزش ها و بازي هايي كه جنبه ی گروهي و اجتماعي داشته ، توجه خاصي مبذول می  داشته اند. شهر باستاني الميوس آغاز گر برگزاري المپيادهاست. بازی و ورزش در تاریخ و اساطیر دیگر ملل و از جمله ایران عزیز نیز نمود بسیار داشته است .

ورزش هاي بومي و محلي ايلام

بررسي و پژوهش هاي باستان شناسي نشان مي دهد كه توجه به ورزش ها و بسياري بازي ها در غرب ايران خصوصا درميان ساكنان ايلام باستان رايج بوده است. تصاوير برجاي مانده از جام ارجان بهبهان نمونه ی بسيار ارزشمندي از الگوهاي ورزشي بومي – محلي رايج در ميان اقوام ايلامي بوده است.
در اين اثر باستاني تصاويري از بازي «قُلان »، كه امروزه در ميان مردم استان رايج است، نشان داده است و به هرحال مي گفت بازي هاي متعدد ، متنوع و جذابي در گذشته در ميان مردم رواج داشته است كه متاسفانه به دليل شرايط زندگي اجتماعي امروزه بسياري از اين بازي ها منسوخ شده است كه تلاش براي احيای آن ها به مثابه ی بخشي از هويت ملي ضرورتی اجتناب ناپذير است.

برخي از اين بازي ها عبارت اند از :

  • دال پَلان
  • قُلان در سه نوع : چنگ ، پنجه گير و آزاد
  • لَنگِران
  • كِلاو رِوانه كي
  • پران
  • زوران
  • چوچِزان در دو نوع
  • كل پر
  • حَبِل كيشان
  • اشتره لوان
  • قطان
  • هفت سنگ
  • جليه روان
  • اكه آكوتين
  • اسب سواري
  • تيراندازي
  • مله جوره كي
  • جَوزان
  • گَلواز
  • شَش خوان
  • ذره مشتكي
  • چو جنگ
  • هشار هشار ه كي


در زير چند نمونه از بازي هاي سنتي را به طور خلاصه معرفي مي كنيم:

بازي پلان

اين بازي در بين سنين مختلف رايج است و حتي افراد مسن هم براي تنوع اين بازي را برگزار مي كنند.
آقاي علي حسين خسروي پور در مورد تركيب گروه و نحوه بازي پلان كه از جمله بازي هاي جمعي سنتي است ، مي گويد:
علاقه مندان به اين بازي به دو گروه سه نفره تقسيم مي شوند و يكي هم از ميان جمع به عنوان داور انتخاب مي گردد. داور بقيه ی قرعه گروه اول و دوم را معين مي كند، و سپس زميني مسطح و هموار به طول حدواً 40 و عرض 3 تا 4 متر در نظر مي گيرد و در دو سر یک خط مستقیم در دو دسته ی سه تایی سنگ هایی تخت به صورت ایستاده و بدون تکیه گاه به ارتفاع 20 تا 30 سانتیمتر نصب می کند . در هر طرف، فاصله ی سنگ ها بین 1 تا 5/1 متر تعیین می شود و هنگام بازی افراد دو گروه نباید از سنگ اول جلوتر بروند . به قید قرعه یکی از تیم ها بازی را شروع می کند. رایج ترین نوع قرعه " ته ره و هشکه " یعنی تر و خشک است . بدین شکل که یک طرف سنگِ تخت کوچکی را تر و به هوا پرتاب می کنند و هر یک از تیم ها یک طرف قرعه ( تر یا خشک ) را انتخاب می کنند و قرار گرفتن طرف تر یا خشک سنگ بر زمین و نوع انتخاب ، شروع کننده ی بازی را تعیین می کند .
ابتدا هر یک از افراد گروه اجازه ی پرتاب یک سنگ به طرف سنگ های طرف مقابل را دارند و در ازای خواباندن هر یک از  سنگ ها ی ایستاده ی حریف، اجازه ی پرتاب یک سنگ دیگر را می یابند . چنان چه در نوبت اول تیمی نتوان کل سنگ ها ی حریف را بخواباند ، تیم مقابل بازی را با همان شرایط ادامه می دهد .    

بازي قلان

قلان از جمله بازي هاي سنتي جاذب و دلپذير است که موجبات شادابي بازيكنان و تماشاچيان را فراهم می سارد . این بازی معمولاً هنگام رفتن به طبيعت خصوصاً در فصل بهار انجام مي شود. در اين بازي دو گروه با نام هاي خاص تشكيل مي شود و با انتخاب يك نفر سرپرست يا مربي در محدوده ی زميني كه آن را خط كشي كرده اند به بازي اقدام مي كنند.
بايد گفت كه دو نوع بازي انجام مي گيرد ؛يك : يا به صورت دونفره و مبارزه ی تن به تن ، و يا به صورت جمعي . حال اگر تن به تن باشد دو نفر از هردو گروه وارد دايره ی ميدان بازي  مي شوند و اقدام به مبارزه مي كنند. هركدام نتواند تعادل خود را حفظ کند و بر زمین بیفتد ، بازنده است و شخص  برنده اگر توان و خستگي لازم ندارد مي تواند مجدد با حريف ديگري روبه رو شود . اين مبارزه تا آخرين نفر هر گروه ادامه دارد.
دو بازيگر در حالی که هر کدام یک پای خود را به هوا بلند کرده اند و با یک دست از پشت گرفته اند ،  با شانه هاي خود به  شانه ی حریف ضربه می زنند تا تعادل حریف را به هم بزنند و هر ضربه ای جز این، خلاف محسوب شده  و باعث اخراج از بازی می گردد .

بازي لنگران

 از جمله بازي هاي مهيج  بومی ایلام  ، بازي لنگران است كه هنگام تجمع چند خانواده براي تنوع و شادابي جمع آن را برگزار مي كنند. اين بازي سرعت، دقت و تيزهوشي و هوشياري خاصي را مي طلبد كه معمولا بازيكنان زبده ی اين بازي را انجام مي دهند.
در اين رشته از بازي هاي سنتي بازيكنان به دو گروه تقسيم مي شوند و در زميني كه قبلاً خط كشي نموده اند ، اين بازي را انجام مي دهند. مقرارات و ظرافت هاي خاصي در اين بازي وجود دارد كه بيان و ذكر آن از حوصله ی اين مقاله خارج است.

 

ورزش هاي باستاني

 شاخص ترين ورزش هاي سنتي رايج در استان ، مجموعه ورزش هاي باستاني در گود  زورخانه اي است كه در اكثر شهرهاي كشورمان رايج است و در استان ايلام نيز نسل به نسل با قداست خاصي برگزار شده و علاقه مندان زيادي را به خود جذب نموده است.

خلاصه و پيشنهاد

  • ورزش هاي متعددي در ميان ساكنان غرب ايران خصوصا محدوده ی استان ايلام رايج بوده كه برخي از آن ها تا به امروز باقي مانده و بسياري از آن ها نيز فراموش شده است كه در اين زمينه پيشنهاد مي شود:
  • كميته ی ورزش هاي بومي – محلي در استان مورد حمايت بيشتر مسئولان قرار گيرد و با برنامه ريزي ها و انجام طرح هاي پژوهشي در مورد حفظ و احيای آن ها تلاش گردد؛
  • رسانه هاي گروهي بخشي از برنامه هاي ورزشي خود را به گسترش فرهنگ ورزش بومي- محلي اختصاص دهند، چون عامل تحرك و تحول در اين زمينه رسانه ها خواهند بود؛
  • سازمان تربيت بدني انجام طرح و برنامه هاي علمي را براي توسعه و ترويج اين بازي ها هموار سازند ، چراكه سازمان مجري و مسئول در اين راستا خواهد بود.
    و در پايان انتظار مي رود مردم با فرهنگ و علاقه مند به ورزش هاي تمدني ، رواج دهنده و مبلغ ورزش ها و بازي هاي سنتي در بين جوانان و ديگر اقشار باشند.

 

 

 



چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, :: 15:35 ::  نويسنده : پویا

 


بازی‌های سنتی که از یادها رفتند!

مجموعه: بازیهای محلی

 

 

همین بازی‌های قدیمی در ذهن پدرها و پدربزرگ های عزیز ما تجسم خاطراتی شیرین است و دیدن تصاویر زیر حتی برای من و شما که سهمی در چگونگی اینگونه بازی ها نداشتیم....

 

بازی‌های سنتی قدیمی از قبیل: هفت سنگ، عمو زنجیرباف، قایم موشک، گرگم به هوا، کی بود کی بود، لی لی، شیر و آهوها، وسطی و ... ریشه در سنت های دیرینه ی مردم ایران دارد و هنوز نسلی از آن افرادی که با این بازی ها اوقات فراغت خود را سپری می کردند نگذشته که امروزه دلایلی چون استفاده از وسایل ارتباط جمعی، بازی های رایانه ای و ورزش های جدید امکان پرداختن به بازی‌های محلی را به حداقل ممکن کاهش داده و می‌توان گفت به دست فراموشی سپرده شده است.

 

ولی هر چه باشد همین بازی‌های قدیمی در ذهن پدرها و پدربزرگ های عزیز ما تجسم خاطراتی شیرین است و دیدن تصاویر زیر حتی برای من و شما که سهمی در چگونگی اینگونه بازی ها نداشتیم هم خالی از لطف نیست.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, :: 15:16 ::  نويسنده : پویا

  

 معرفی بازی های محلی التریش

 


التریش

▪ اهداف بازی: سرگرمی و نشاط، افزایش تمرکز، دقت و سرعت عمل

▪ تعداد بازیکنان: ۲ نفر به بالا

▪ ابزار بازی: به ابزاری نیاز ندارد

▪ محوطه بازی: فضای باز بسته

 

شرح بازی:

بچه ها دور هم می نشینند و یکی از آنان به دروغ چیزی را نشان می دهد. به طور مثال می گوید: «آن مرغ بالای دیوار را نگاه کنید». هر کدام از بچه ها که فریب بخورد و آن طرف را نگاه کند، فرد دروغگو روی پای نفر دوم می زند و دست به چانه خود می کشد و می گوید: «التریش» اگر چنین شد، دروغگو برنده است، اما اگر نفر دوم فریب نخورد، او به پای نفر اول می زند و دست به چانه اش می کشد و می گوید: «التریش» و برنده می شود و یک امتیاز می گیرد. اگر بعد از زدن ضربه دروغگو به پایش سریع عکس العمل نشان داد و از رسیدن دست او به چانه اش ممانعت کرد هیچ کدام امتیازی نمی گیرند. این بازی به همین شیوه و نوبتی ادامه می یابد. در پایان بازی هر کس امتیاز بیشتری داشته باشد و یا هر کس به امتیاز تعیین شده برسد، برنده بازی خواهد بود.

 

 

 



چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, :: 15:9 ::  نويسنده : پویا

معرفی بازی های بومی خراسان شمالی

مجموعهبازیهای محلی

 

 

 

 

 کلاغ پر

 

 اهداف بازی: سرگرمی و نشاط، افزایش تمرکز، دقت و هماهنگی عصبی عضلانی

 

▪ تعداد بازیکنان: ۴ تا ۱۰ نفر

 

▪ محوطه بازی: فضای بسته

 

▪ شرح بازی:

بازیکنان از بین خودشان یک استاد انتخاب می کنند. همه به همراه استاد به شکل دایره وار دور هم می نشینند. هر کدام از بازیکنان انگشت اشاره شان را روی زمین می گذارند و استاد نیز انگشتش را روی زمین می گذارد و عبارت هایی هم چون «کلاغ پر، گنجشک پر، عقاب پر، اتاق پر و اسب پر» را می گوید. هم زمان با گفتن هر مورد، به وسیله استاد، بازیکنان باید در صورت درستی در پریدن، انگشتشان را به بالا ببرند و در صورت اشتباه در پرش، انگشت را حرکت ندهند.استاد برای آزمایش هوش و ذکاوت بازیکنان و به اشتباه انداختن آنان، گاهی اوقات، انگشتش را به اشتباه بالا می برد و به طور مثال می گوید: «تلویزیون پر» و انگشت را به نشانه پریدن بالا می برد و یا می گوید:« پروانه پر» و انگشتش را بالا نمی برد.این بازی به همین شیوه ادامه می یابد و هر کس حرکت پریدن یا نپریدن را به اشتباه اجرا کند، می سوزد و باید از بازی خارج شود. در پایان فقط یک نفر باقی می ماند که به عنوان برنده بازی شناخته می شود و مورد تشویق دوستان قرار می گیرد.

 

 

کچه کچه (گل یا پوچ)

 

▪ اهداف بازی: سرگرمی، افزایش دقت، ذکاوت و تیزهوشی

 

▪ تعداد بازیکنان: ۴ نفر به بالا

 

▪ ابزار بازی: چیزی که به عنوان گل استفاده شود (نخود یا سنگ)

 

▪ محوطه بازی: فضای بسته

 

▪ شرح بازی:

بازی کچه کچه بیشتر در عروسی ها انجام و گاهی در محافل و شب نشینی های خانوادگی اجرا می شود.ابتدا افراد به ۲ گروه تقسیم می شوند و هر گروه، یک سرگروه با نام استاد انتخاب می کند و استادها سر امتیاز با یکدیگر توافق می کنند؛ مثلا پایان بازی تا امتیاز ۲۰ باشد. بعد دو گروه رو به روی هم می نشینند و بین دو استاد گروه اول و دوم قرعه کشی می شود و مثلا قرعه کشی را گروه اول می برد. بازی به این گونه آغاز می شود که استاد گروه اول باید گل را به دست یکی از افراد گروهش بدهد. برای این کار بلند می شود و از نفر اول گروه تا نفر آخر، دستش را می چرخاند و به گونه ای اظهار می کند که گل را در دست هر شخصی می گذارد، به طوری که گروه دوم متوجه نشود که گل را در دست چه کسی گذاشته است، بعد خودش هم در بین گروه می نشیند. البته می تواند گل را نیز در دست خودش نگه دارد. بعد از این که استاد نشست، استاد گروه دوم باید حدس بزند که گل در دست کدام شخص است، البته افراد گروهش هم می توانند به او کمک کنند. در این جا ۲ حالت رخ می دهد:حالت اول: اگر استاد گروه دوم حدسش درست باشد، گل را می گیرد و این کار را در بین گروهش تکرار می کند.حالت دوم: اگر حدسش اشتباه باشد، گروه اول یک امتیاز می گیرد و استاد گروه اول دوباره گل را به دست یکی از افراد گروهش می دهد و دوباره باید گروه دوم حدس بزند. در این بازی، اگر استادها حدسشان درست باشد، گل را برای گروه خودشان می گیرند و اگر اشتباه حدس بزنند یک امتیاز به حریف واگذار می کنند. گروهی که زودتر به امتیاز مورد نظر برسد برنده بازی شناخته می شود و بازی تمام می شود.جایزه بازی را که گردو، آجیل، کشمش، خرما و میوه است، صاحب عروسی باید تهیه کند و اگر از لحاظ مالی ضعیف باشد، گروه بازنده تهیه می کند و هر دو گروه جایزه را که خوردنی است با هم می خورند.

 

 

کبریت بازی

 

▪ اهداف بازی: سرگرمی و تفریح و هماهنگی عصبی و عضلانی

 

▪ تعداد بازیکنان: ۶ تا ۲۰ نفر

 

▪ ابزار بازی: یک عدد کبریت و قلم

 

▪ محوطه بازی: فضای بسته

 

▪ شرح بازی: روی دو سطح بزرگ کبریت یک سمت دزد و سمت دیگر پلیس و روی یک طرف سطح باروتی کبریت شاه و طرف دیگرش وزیر نوشته می شود. سپس بچه ها دایره وار می نشینند و به نوبت کبریت را پرتاب می کنند تا یک نفر شاه را بیاورد. این روش ادامه پیدا می کند تا وزیر هم پیدا شود. از آن پس هر فردی که دزد بیاورد باید بدین گونه مجازات شود:

 

وزیر می گوید: پادشاه پادشاه یک دزد داریم.

 

پادشاه: دزد کیست؟

 

وزیر: (اسم دزد را می گوید)

 

پادشاه: چی دزدیده؟

 

وزیر: شیلنگ همسایه (هر وسیله ای را می تواند نام ببرد)

 

در این قسمت پادشاه یک دستور می دهد و دزد باید اجرا کند و وزیر نیز ناظر اجرای دستور است. حال نوبت به فرد بعدی می رسد که باید کبریت را بیندازد؛ اگر پلیس بیاورد هیچ آسیبی نمی بیند ولی اگر دزد بیاورد به روشی که اشاره شد با او برخورد می کنند. کبریت انداختن بین دو نفر ادامه می یابد و کسانی که مقام وزیر و پادشاه را دارند نیازی نیست که کبریت بیندازند، ولی اگر کسی شاه یا وزیر بیاورد او صاحب این مقام است و فرد قبلی خلع می شود وگرنه تا پیدا شدن شاه یا وزیر جدید این مقام ثابت است و صاحب آن به انداختن مجدد کبریت نیازی ندارد. بازی تا هر موقع می تواند ادامه یابد. توضیح: مجازات می تواند انجام دادن کارهایی نظیر آب آوردن، کلاغ پر رفتن و زو کشیدن باشد.

 

 



چهار شنبه 23 مرداد 1392برچسب:, :: 15:6 ::  نويسنده : پویا

 

هیچ وقت آرزو نکن توی دنیا جای کسی باشی 

چون اگه آرزوت براورده بشه                    

جای خودت توی دنیا خیلی

 

خالیه

 

 



سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 15:36 ::  نويسنده : پویا

کوچک که بودیم چه دل های بزرگی داشتیم

اکنون که بزرگیم چه دلتنگیم

کاش دلهامو به بزرگی بچگی بود

کاش همان کودکی بودیم که حرفهایش را

از نگاهش می توان خواند

کاش برای حرف زدن نیازی به صحبت کردن نداشتیم

کاش برای حرف زدن فقط نگاه کافی بود

کاش قلبها در چهره بود

اما اکنون اگر فریاد هم بزنیم کسی نمی فهمد

و دل خوش کرده ایم که سکوت کرده ایم

سکوت پر بهتر از فریاد تو خالیست

سکوتی را که یک نفر بفهمد بهتر از هزار فریادی است که هیچ کس نفهمد

سکوتی که سرشار از ناگفته هاست

ناگفته هایی که گفتنش یک درد و نگفتنش هزاران درد دارد

سکوتی که یک نفر در این دنیا هست که آنرا می فهمد

یک نفری که برات یه دنیا ارزش داره و بدون اینکه در کنارت باشه سکوتت رو می فهمه

یک نفر که ......

دنیا را ببین... بچه بودیم از آسمان باران می آمد

بزرگ شده ایم از چشمهایمان می آید!!

بچه بودیم همه چشمای خیسمون رو میدیدن

بزرگ شدیم هیچکی نمیبینه

بچه بودیم تو جمع گریه می کردیم

بزرگ شدیم تو خلوت

بچه بودیم راحت دلمون نمی شکست

بزرگ شدیم خیلی آسون دلمون می شکنه

بچه بودیم اگه دلمون می شکست با یه آبنبات دلمونو بدست می آوردن

بزرگ که شدیم وقتی دلمون رو شکستن با هیچ چیز دیگه نمیشه درستش کرد فقط جای شکستگیش روی دل میمونه با هیچ آبنباتی درست نمیشه

بچه بودیم همه رو 10 تا دوست داشتیم

بزرگ که شدیم بعضی ها رو هیچی بعضی هارو کم و بعضی ها رو بی نهایت دوست داریم

بچه که بودیم قضاوت نمی کردیم و همه یکسان بودن

بزرگ که شدیم قضاوتهای درست و غلط باعث شد که اندازه دوست داشتنمون تغییر کنه

کاش هنوزم همه رو به اندازه همون10 تای بچگی دوست داشتیم

بچه که بودیم اگه با کسی دعوا میکردیم 1 ساعت بعد از یادمون میرفت

بزرگ که شدیم گاهی دعواهامون سالها تو یادمون مونده و آشتی نمی کنیم

 
بچه  که بودیم حتی فکر  شکستن دل کسی رو هم نمیکردیم

 
بزرگ که شدیم خیلی راحت دلها رو میشکنیم  از کنارش رد میشیم
بچه که بودیم گاهی با یه تیکه نخ سرگرم می شدیم
بزرگ مه شدیم حتی 100 تا کلاف نخم سرگرممون نمیکنه

 

بچه که بودیم انسانها رو به خاطر انسان بودنشون میخواستیم ونه پول و...

 
بزرگ شدیم به همه چیز نگاه میکنیم بجز انسان بودن

بچه که بودیم بزرگترین آرزومون داشتن کوچکترین چیز بود

بزرگ که شدیم کوچکترین آرزومون داشتن بزرگترین چیزه

بچه که بودیم آرزمون بزرگ شدن بود

بزرگ که شدیم حسرت برگشتن به بچگی رو داریم

بچه که بودیم تو بازیهامون همش ادای بزرگ ترها رو در می آوردیم

بزرگ که شدیم همش تو خیالمون بر میگردیم به بچگی

بچه بودیم دل درد ها را به هزار ناله می گفتیم همه می فهمیدند

بزرگ شده ایم درد دل را به صد زبان به کسی می گوییم ...هیچ کس نمی فهمد

بچه که بودیم دوستیامون تا نداشت

بزرگ که شدیم همه دوستیامون تا داره

بچه که بودیم بچه بودیم

بزرگ که شدیم بزرگ که نشدیم هیچ دیگه همون بچه هم نیستیم

پس می بینیم که چه دنیایی دارن بچه ها و چقدر دنیایی دارن بزرگ ترها

پس ای کاش هیچ وقت بزرگ نمی شدیم و همیشه بچه بودیم



سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 15:28 ::  نويسنده : پویا

مگیم ای کاش جوانی المثنی داشت ای کاش...   

 

 

با ثروت و طلا و جواهر ،هر کاری می توانید بکنید جز به دست اوردن جوانی.باور کنید که جوانی چه سرمایه بزرگی است. 

 

 

 

 جوانی چون رود ،پیری بیاید                     رود شادی و دلگیری بیاید    

 

 

 

پنج چیز را قبل از پنج چیز دیگر غنیمت شمار 

 

                                1-جوانی ات را قبل از پیری 

                                2-سلامتی ات را قبل از بیماری 

                                3-غنی بودن را قبل از تهیدستی 

                                4-فراغت را قبل از گرفتاری 

                                5-زندگی ات را قبل از مرگ 

                                                                    حضرت محمد (ص) 



سه شنبه 22 مرداد 1392برچسب:, :: 15:16 ::  نويسنده : پویا

عذاب دروغگو 

            

  

 

بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم

روزى رسول اکرم (ص ) فرمود دیشب در خواب دیدم که مردى نزد من آمد و گفت برخیز برخاستم . دو مرد را دیدم که یکى ایستاده و در دست خود چیزى شبیه بعصاى آهنین دارد و آنرا بر گوشه دهان مرد دیگرى که نشسته است فرو مى برد باندازه اى فشار مى دهد تا میان دو شانه اش مى رسد آنگاه بیرون آورد و در طرف دیگر دهان او داخل مى کند، طرف اول خوب مى شود این قسمت دیگر را هم مانند قبلى پاره مى کند به آن شخص که مرا حرکت داد گفتم این چه کسى است و براى چه اینطور عذاب مى کشد، گفت این مرد دروغگو است که در قبر او را تا روز قیامت اینطور کیفر مى دهند.( منتهى ، ج 1، ص 328)

 

 



دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: 22:11 ::  نويسنده : پویا

سلامت در پناه معنویت

گزارش نشست سلامت و معنویت

شاید اگر بخواهیم همه این نتایج را به نوعی توجیه کنیم، یکی از مهم‌ترین توجیه‌هایمان این باشد که پرداختن به امور معنوی می‌تواند استرس‌مان را کم کند و باعث آرامش ‌ما شود. همین کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بدن بهتر کارش را انجام دهد.

در این باره هم مطالعات زیادی انجام شده که دکتر درخشان پاره‌ای از آنها را مرور می‌کند: بررسی مروری روی 100 پژوهش نشان داد 79 درصد از این پژوهش‌ها توانسته‌اند همبستگی معنا دار و مثبتی را بین افزایش اشتغال به امور مذهبی و افزایش ‌روان‌درستی مشخص کنند.

در مطالعه دیگری از همین نوع که در دانشگاه دوک انجام شده، معلوم شد از 93 پژوهش، 60 تای آنها توانسته‌اند نشان دهند که در این افراد میزان افسردگی به طرز قابل ‌ملاحظه‌ای کمتر دیده می‌شود.

مطالعات ایرانی

ایرانی‌ها هم مطالعات خوبی در این‌باره داشته‌اند؛ گرچه حجم آن به اندازه مطالعات غربی نیست.

یکی از این مطالعات نشان داده است کسانی که به نماز‌های یومیه‌شان پایبند هستند، اصولاً احساس ذهنی (یا همان روان‌درستی) بیشتری دارند.

مطالعه دیگری در سال 1380 نشان داده که رابطه معنی‌داری بین توکل به خدا و احساس آرامش روانی وجود دارد. خانم دکتر آرین، از محققان ایرانی ساکن کانادا، در سال 1380 نشان داده که دینداری و احساس روان‌درستی با هم رابطه مستقیمی دارند.

سرگلزایی، محقق دیگر ایرانی در همان سال تحقیق دیگری را گزارش کرد که نشان می‌داد هر چه زمان فعالیت‌های مذهبی بیشتر باشد، میزان افسردگی، استرس و همچنین سوء مصرف مواد بیشتر می‌شود.

مطالعه دیگری را هم آقای دکتر بوالهری و همکارانشان در سال 1379 در انیستیتو روانپزشکی تهران انجام دادند؛ به این ترتیب که پرسشنامه‌ای را برای ارزیابی میزان توکل افراد طراحی کردند. مقایسه نتایج این پرسشنامه‌ها با نتایج حاصل از پرسشنامه ی استرس نشان داد که هرچه توکل فرد بیشتر باشد، استرس او کمتر است.

نتایج مشابهی هم در زمینه بروز رفتارهای پُرخطر و ناسالم به دست آمده است. به عنوان مثال، در بررسی 138 پژوهش مشخص شده است که 90 درصد نتایج این پژوهش‌ها به صراحت نشان می‌دهند که افراد مذهبی، ‌کمتر سیگار می‌کشند و رفتارهای پرخطر جنسی کمتری دارند.

چند سؤال

به نظر می‌رسد درباره تاثیر دین و معنویت بر مسائل مربوط به بهداشت، سلامت و پزشکی، ابهامات زیادی وجود دارد که هم سخنرانی‌های این نشست آن را نشان می‌دهد و هم پرسش و پاسخ‌هایی که در فواصل سخنرانی‌ها جریان داشت.

این‌طور به نظر می‌رسد که اکثر صاحب‌نظران هنوز به درک واحدی از معنا و مفهوم معنویت و دین نرسیده‌اند. آنها نمی‌دانند که باید تاثیر معنویت را بر بیماران بررسی کنند یا پزشکانی که قرار است این بیماران را معاینه و درمان کنند.

ضمن این که علی‌رغم تاکید اغلب کارشناسانی که در این همایش حضور داشتند، خطر نگاه ابزارگرایانه به مسائل معنوی و دینی، صرفاً برای درمان بهتر بیماری و نه به خاطر اصل آنها، به شدت وجود دارد.

با وجود تمام این ابهامات که در مرحله تعاریف و اصول دیده می‌شود، در مرحله کاربرد هم با مشکلات مهمی مواجهیم و آن این که نتایج حاصل از مطالعات کاربردی هنوز به طور کامل قابل‌توجیه نیستند. هنوز نمی‌توان به درستی در مورد چگونگی تاثیرگذاری عامل مذهب روی سلامت و بیماری افراد توضیح مشخصی ارائه داد.

بسیاری از عوامل هستند که همزمان و همراه با زندگی مذهبی در زندگی فرد وارد می‌شوند که ممکن است این تاثیر مثبت مذهب، مربوط به این عوامل باشد. به عنوان مثال، ممکن است این تاثیر مذهب به دلیل سیستم‌های حمایتی باشد که در جامعه مذهبی و بین افراد معتقد وجود دارد و آنها را به همدیگر پیوند می‌زند.

ممکن است اصولاً افرادی به طرف مذهب و اعتقادات معنوی بروند که شخصیت‌های خاصی دارند؛ مثلا آرام‌ترند یا متعادل‌ترند. همین شخصیت ممکن است به آنها کمک کند تا استرس یا رفتارهای ناسالم کمتری داشته باشند.

ممکن است مذهب ارزیابی‌های شناختی فرد را از محیط اطرافش تغییر دهد و این نوع نگاه تازه به زندگی باعث شود تا او بتواند سالم‌تر زندگی کند، بهتر با شرایط کنار بیاید و در نتیجه کمتر بیمار شود.

همه اینها سؤالاتی است که پژوهش‌های تازه‌ای برای پاسخ به آنها مورد نیاز است.

 

 



دو شنبه 21 مرداد 1392برچسب:, :: 22:4 ::  نويسنده : پویا

مولانا

درنظر گاه مولانا عید فطر عید عاشقی است

که اسماعیلِ خویشتن را ابراهیم وار به مذبح برده است

و در پاداش فطر و شادی آن را دریافت داشته است:

عید بر عاشقان مبارک باد

عاشقان عیدتان مبارک باد

بر تو ای ماه آسمان و زمین

تا به هفت آسمان مبارک باد

عید آمد به کف نشان وصال

عاشقان این نشان مبارک باد

روزه مگشای جز به قند لبش

قند او در دهان مبارک باد

عید آمد که این سبکروحان

رطلهای گران مبارک باد

عید فطر در نگاه مولانا روز کمال است و وصال،

روز مشاهده و رویت ماه فائق آمدن بر تضادها.

عید فطر روز اجابت است و شگفتا از شگفتی

دریافت های مولوی در این روز:

بگذشت مه روزه، عید آمد و عید آمد

بگذشت شب هجران معشوق پدید آمد

آن صبح چو صادق شد عذرای تو وامق شد

معشوق تو عاشق شد شیخ تو مرید آمد

شد جنگ و نظر آمد شد زهر و شکر آمد

شد سنگ و گهر آمد شد قفل و کلید آمد

جان از تن آلوده هم پاک به پاکی رفت

هر چند چو خورشیدی بر پاک و پلید آمد

از لذت جام تو دل مانده به دام تو

جان نیز چو واقف شد او نیز دوید آمد

بس توبه شایسته بر سنگ تو بشکسته

بس زاهد و بس عابد کو خرقه درید آمد

شگفت که در این ماه، سنگ درون به گوهر،

زهر جان به شکر و قفل دل به کلید تبدیل می شود

و مولانا در عید فطر بر تمام این گشایش ها دست افشان

و سپاس گویان است.

در غزلی مولانا رمضان را به "مریم" و عید فطر را به

"عیسی" تشبیه می کند:

نومید مشو گرچه مریم بشد از دستت

کان نور که عیسی را بر چرخ کشید آمد...

ای شب به سحر برده در یارب و یارب، تو

آن یارب و یارب را رحمت به شنید آمد

ای درد کهن گشته! بخ بخ که شفا آمد

وی قفل فرو بسته بگشا که کلید آمد

ای روزه گرفته تو ازمائده بالا

روزه بگشا خوش خوش کان غره عید آمد

از هر طرف دیوان مولانا که می روی جز حیرتت نمی افزاید

و افزایش این حیرت ره آوردی جز شوق و شور

"لا یدرک و لا یوصف" چیزی نیست.

عید آمد و عید آمد و آن بخت سعید آمد

برگیر و دهل می زن کان ماه پدید آمد

عید آمد ای مجنون، غلغل شنواز گردون

کان معتمد سدره از عرش مجید آمد

عید آمد ره جویان، رقصان و غزل گویان

کان قیصر مه رویان زان "قصر مشید" آمد

صد معدن دانایی مجنون شد و سودایی

کان خوبی و زیبایی بی مثل و ندید آمد

زان قدرت پیوستن، داوود نبی مستش

تا موم کند دستش، گر سنگ و حدید آمد

عید آمد و ما بی او عیدیم بیا تا ما

برعید زنیم این دم کان خوان و ثرید آمد؟

زو زهر شکر گردد، زو ابر قمر گردد

زو تازه و تر گردد هر جا که قدیم آمد

برخیز و به میدان رو، در حلقه رندان رو

رو جانب مهمان رو کز راه بعید آمد

غمهاش همه شادی، بندش همه آزادی

یک دانه بدو دادی، صد باغ مزید آمد

من بنده آن شرقم، در نعمت آن غرقم

جز نعمت پاک او منحوس و پلید آمد

بربند لب و تن زن چون غنچه و چون سوسن

 

رو صبرکن از گفتن چون صبر کلید آمد



پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:, :: 1:32 ::  نويسنده : پویا

 

مسعود سعد سلمان 


رسید عید و ز ما ماه روزه کرد گذر

وداع باید کردش که کرد رای سفر

به ما مقدمه عید فرخجسته رسید

براند روزه فرخنده ساقه شکر

برفت زود ز نزدیک ما و نیست شگفت

 

که زود رود آن چیز کو گرامی تر



پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:, :: 1:26 ::  نويسنده : پویا

 

قیصرامین پور 

عید  است و دلم خانه ویرانه ، بیا

این خانه تکاندیم ز بیگانه ، بیا

یک ماه تمام مهیمانت بودیم

یک روز به مهمانی این خانه بیا

 

 



پنج شنبه 17 مرداد 1392برچسب:, :: 1:19 ::  نويسنده : پویا

قطعنامه راهپیمایی سراسری روز جهانی قدس سال 1392

 

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 

سبحان الذی اسری بعبده لیلا من المسجدالحرام الی المسجد الاقصی بارکنا حوله لنریه من آیاتنا انه هو السمیع البصیر (سوره اسرا آیه1)

 

حمد و سپاس بیکران خداوند سبحان قادر متعال را که به ما توفیق داد با درک ماه مبارک رمضان و لیالی قدر به یمن میراث ارجمند و تاریخ‌ساز حضرت امام خمینی(ره) قطره‌ای از اقیانوس خروشان و توفنده امت بزرگ اسلام و خیل انسان‌های آزاده و حق طلب جهان گردیم و با حضور حماسی و باشکوه در‌ آزمون سترگ «روز جهانی قدس» نمایش دشمن‌شکن و خیره‌کننده‌ای از اراده پولادین خود در حمایت از آرمان قدس شریف و انتفاضه ملت مظلوم فلسطین را رقم زده و با مشت‌های گره کرده بار دیگر نابودی رژیم غاصب و اشغالگر صهیونیستی و بیزاری از جبهه استکبار و حامیان صهیونیسم بین‌الملل را فریاد زنیم.

 

اکنون با گذشت 34 سالاز ابتکار معجزه‌گون و راهبردی معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) و راهبری حکیمانه و تداوم مدبرانه آن توسط خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، آرمان آزادی قدس و حمایت از ملت مظلوم فلسطین، فراتر از جغرافیای جهان اسلام، ملل و جوامع آزادیخواه و حق‌طلب در اقصی نقاط عالم و حتی در قلب اروپا و آمریکا را با خود همراه و هم‌صدا کرده و رویای تسلط از نیل تا فرات و تحقق خاورمیانه بزرگ رنگ باخته است و زرادخانه رسانه‌یی غرب و اتاق‌های فکر وابسته به صهیونیسم و نظام سلطه، با وجود تلاش سردمداران جنگ افروز و فتنه‌گر خود، تماشاگر عظمت و اقتدار روز افزون جبهه مقاومت اسلامی و ضدصهیونیستی و عبور هوشمندانه آن از پیچ تاریخی و حصول آمادگی برای بازیگری درساختار آتی جهان شده‌اند،‌ ما ملت روزه‌دار ایران اسلامی که با تضرع به درگاه خداوند متعال و امید به عنایات خاصه حضرت ولی‌الله الاعظم امام زمان (عج) و الهام از آموزه‌های جاودان بنیانگذار جمهوری اسلامی و لبیک به ندای وحدت بخش و اقتدار آفرین ولی امر مسلمین و مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در

این راهپیمایی پرشور و دشمن‌شکن حضور یافته‌ایم‌، با تاکید به این که «روز قدس روز اسلام و فریاد بیداری اسلامی و نماد وحدت و اراده ملت اسلامی در حمایت از آرمان قدس و فلسطین» و عرصه‌ای برای «نمایش عمق استراتژیک و دامنه نفوذ مکتب مقاومت و گفتمان انقلاب اسلامی در پهنه گیتی» است،‌ با بانگ رسای تکبیر، مواضع خود را به جهانیان اعلام می‌کنیم:

 

1- ما ملت روزه‌دار وانقلابی ایران، آزادی بیت‌المقدس- قبله نخستین مسلمانان- و رهایی ملت مظلوم و بی‌دفاع فلسطین را آرمان مسلم انقلاب اسلامی و راهبرد سرنوشت‌ساز حضرت امام (ره) راه حل و خلف صالح و حکیم ایشان مقام عظمای ولایت و رهبری (مدظله العالی) برای جهان اسلام دانسته و رمز تحقق آن را وحدت و یکپارچگی آحاد مسلمین و حمایت و پشتیبانی همه جانبه وفراگیر از مقاومت اسلامی و ضد صهیونیستی و انتفاضه فلسطین می‌دانیم. و در عرصه ایجاد جهاد خطیر و مسیر الهی، حتی برای لحظه‌ای درنگ خواهیم کرد.

 

2- ما ملت مقاومت و استکبار ستیز ایران، آرمان آزادی قدس شریف و حمایت همه جانبه از مقاومت اسلامی در سرزمین‌های اشغالی و نیز سوریه و لبنان و تلاش برای محو غده سرطانی اسراییل را هم‌چنان اولویت اول جهان اسلام دانسته و با محکومیت شدید جنایات تروریستی در منطقه و اقداماتی که در راستای انحراف توجه امت اسلامی از موضوع فلسطین و احیا روند روبه زوال مذاکرات سازش با ترفند طرح‌های اقتصادی آمریکا صورت می‌پذیرد. به جهانیان اعلام می‌داریم تنها راه حل مساله فلسطین انحلال رژیم غاصب صهیونیستی، بازگشت فلسطینیان به سرزمین آباء و اجدادی‌شان و برگزاری یک انتخابات سالم آزاد و فراگیر برای تعیین سرنوشت این کشور مسلمان و مظلوم است.

 

3- ما ملت مسلمان و روزه‌دار ایران، تلاش‌های رژیم صهیونیستی در راستای نابودی هویت ملی و تاریخی فلسطین و یهودی‌سازی سرزمین‌های اشغالی و معرفی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت دولت جعلی صهیونیستی، که متاسفانه در سکوت و بی‌توجهی محض مجامع مدعی حقوق ملت‌ها و نیز برخی دولت‌های عربی- اسلامی منطقه پی‌گیری می‌شود را به شدت محکوم و از سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و منطقه‌یی می‌خواهیم با اتخاذ مواضع قاطع و عملی مانع اجرای این توطئه خطرناک شوند.

 

4- ما ملت یکپارچه و متحد ایران، تحولات و حوادث جاری در کشور اسلامی مصر را قطعه‌ای از نقشه شوم و شیطانی نظام سلطه و استکبار- به‌ویژه آمریکای جنایتکار- در راستای امنیت‌سازی برای رژیم صهیونیستی و تضعیف جبهه مقاومت اسلامی و تهدید روند بیداری اسلامی دانسته و از ملت مسلمان و انقلابی مصر به ویژه علما،جریان‌ها و شخصیت‌های مرجع و تاثیرگذار سیاسی و مذهبی این کشور می‌خواهیم با هوشمندی و هوشیاری مراقب دسیسه‌های قدرت سلطه‌گر بوده و با جبران اشتباهات پس از پیروزی انقلاب و حرکت به سوی آرمان بلند آن، امکان هرگونه دخالت قدرت‌های بیگانه و استکباری در امور داخلی کشورشان را سلب کنند.

 

5- ما ملت روزه‌دار و انقلابی ایران، جنگ‌افروزی و جنایات تروریستی در سوریه را طرح مشترک نظام سلطه و ارتجاع عرب برای شکستن سنگرهای مقدم مقاومت اسلامی و جبهه ضدصهیونیستی در جهان اسلام دانسته و با تاکید بر این که این توطئه خطرناک به شکست قطعی نزدیک شده است،‌ به آمریکا، ارتجاع عرب و دیگر حامیان تروریست‌های اجاره‌یی، سلفی و تکفیری اعلام می‌کنیم تنها راه برون رفت سوریه از اوضاع دردناک فعلی، دخالت نکردن بیگانگان و پایان بخشیدن به تجهیز تروریست‌ها توسط قدرت‌های سلطه‌گر و اطمینان به اراده و ظرفیت‌های دولت و ملت سوریه برای اصلاحات و بهبود وضعیت این کشور بوده و گزینه‌ی دخالت نظامی افتادن در باتلاقی است که متجاوزان گریز و نجاتی از آن نخواهند داشت.

 

6- ما ملت مقاومت و بیدار ایران، اقدام مضحک اتحادیه اروپا در قرار دادن نام شاخه نظامی حزب‌الله قهرمان و سرفراز لبنان در فهرست گروه‌های تروریستی را محکوم و آن را نشانه رویکرد منتاقض غرب دغل‌باز به مقوله تروریسم و جابه‌جایی ظالمانه مدافعان حقوق انسان‌ها با تروریست‌های اسراییلی، سلفی و تفکیری و سند رسوایی اروپای مدعی دفاع از حقوق ملت‌ها می‌دانیم.

 

7- ما ملت مسلمان و مجاهد ایران اسلامی‌،‌ با ستایش موفقیت‌های افتخارآمیز جبهه مقاومت و ره‌آوردهای فرهنگ و تفکر جهادی علیه صهیونیسم بین‌الملل بر ضرورت هوشیاری بیش‌تر امت اسلامی برابر توطئه‌ دشمنان اسلام در به انحراف کشیدن بیداری اسلامی،‌ شکستن مقاومت ضداستکباری و ضدصهیونیستی، توسعه اقدامات تفرقه افکنانه بین شیعه و سنی و حمایت مزورانه از فرقه‌های وهابی، سلفی و تفکیری در جهان اسلام تاکید می‌کنیم.

 

8- ما ملت انقلابی و روزه‌دار ایران ضمن حمایت از انقلاب‌های مردمی ملت‌های منطقه اقدامات وحشیانه علیه مردم عراق، پاکستان، افغانستان و نیز جنایات آل‌خلیفه و آل سعود علیه شیعیان مظلوم بحرین را به شدت محکوم کرده و آن را دام شیطان بزرگ و سناریوی دشمنان اسلام برای تامین اهداف و منافع نامشروعشان می‌دانیم.

 

9- ما ملت مسلمان و مقاوم ایران، با تاکید بر لزوم رعایت حقوق انسان‌ها و صیانت از کرامت آنان توسط دولت‌ها و زمامداران کشورها، تبرئه قاتل نوجوان سیاه‌پوست در آمریکا را مظهر نژادپرستی و روحیه تبعیض و بی‌عدالتی نزد سردمداران این کشور مدعی حقوق بشر دانسته و با محکومیت این اقدام سخیف از دولتمردان آمریکا می‌خواهیم با پرهیز از شعارهای پرطمطراق و ادعاهای اغواکننده به گرایشات نژادپرستانه و رنج و بی‌عدالتی حاکم بر جامعه آمریکایی پایان بخشیده و با محترم شمردن قانون اساسی ایالات متحده آمریکا از تداوم تحقیر، تبعیض و ستم به رنگین پوستان جلوگیری نمایند.

 

10- ما ملت مسلمان و ولایت‌مدار ایران، این حضور حماسی و دهها میلیونی را حلقه مکمل حماسه سیاسی 24 خردادماه در عرصه بین‌المللی و فرصتی بسیار ارزشمند برای ابلاغ پیام قاطع و شفاف نظام اسلامی به دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌یی دانسته و به آنان به‌ویژه آمریکای جنایتکار و خبیث که نماد ظلم، جنایت، خیانت، جنگ افروزی و مولد تروریسم دولتی است و نیز رژیم مفلوک و منفور صهیونیستی هشدار می‌دهیم ایران اسلامی هیچ‌گاه از حقوق مسلم خود در عرصه‌های مختلف چشم‌پوشی نکرده و در کنار نیروهای مسلح مقتدر و سلحشور، هرگونه تهدید و تعدی علیه تمامیت ارضی و منافع و امنیت ملی کشور را تحت فرامین مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی) فراتر از جغرافیای منطقه با پاسخ سخت، قاطع و پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهیم ساخت

 

 



جمعه 11 مرداد 1392برچسب:, :: 13:52 ::  نويسنده : پویا



جمعه 11 مرداد 1392برچسب:, :: 13:48 ::  نويسنده : پویا

حمایت ازکودکان بی سرپرست  

میگم بدنیست ما به حقوق این بچه ها احترام بگذاریم.

((تامین نیازهای یک کودک ساده و برای خیلی ها بی اهمیت به نظر می رسد اما معجزه می کند.)) 

 (((راستی بچه های آسمانی که میگن با این بچه ها هستند.)))

 

 



جمعه 11 مرداد 1392برچسب:, :: 1:31 ::  نويسنده : پویا

 از امام علی (ع) سوال شد:

از چه راهی به کنترل چشمان خود کمک بگیریم؟

آن حضرت فرمود: با آرمیدن در زیر سلطه ی ( خداوندی که ) بر پوشیده ها پنهانی های شما آگاه هست، می توانید به چشم پوشی از حرام یاری بجوئید. چشم ، جاسوس دل و پیام رسان عقل است. پس چشم خود را از آنچه که : با دینت سازگار نیست ، دلت از آن ناخشنود است و عقلت آن را نمی پسندد ، بپوشان./ بحار الانوار ، ج 101،ص41.

 

 برچسب‌ها: حدیث از امام علی درباره چشم چرانی, حدیث از امام علی درباره نگاه به نا محرم, حدیث از امام علی درباره گناه چشم, حدیث از امام علی درباره نگاه حرام, چشم چرانی



پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:, :: 23:55 ::  نويسنده : پویا

.  پیامبر اکرم(ص) فرمود:

 

کسیکه روزه داری را افطار دهد، برای او ثوابی مانند ثواب روزه دار است، بدون اینکه از ثواب روزه دار چیزی کاسته شود.

تهذیب الاحکام،ج1،ص 409.



پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:, :: 23:52 ::  نويسنده : پویا

   پیامبر(ص) فرمود: خداوند از میان روزها روز جمعه،از میان ماه ها ماه رمضان، از میان شبها شب قدر را انتخاب کرده است./ درراللئالی،ج1،ص230



پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:پیامبر-حدیث- ماه رمضان, :: 23:39 ::  نويسنده : پویا

درباره رمضان
ماه رمضان نهمین ماه از ماههای قمری و بهترین ماه سال است. واژه رمضان از ریشه «رمض» و به معنای شدت تابش خورشید بر سنگریزه است.
می‌گویند چون به هنگام نامگذاری ماه های عربی، این ماه در فصل گرمای تابستان قرار داشت، ماه «رمضان» نامیده شد، ولی از سوی دیگر، «رمضان» از اسماء الهی است. این ماه ماه نزول قرآن و ماه خداوند است و شب‌های قدر در آن قرار دارد. فضیلت ماه رمضان بسیار زیاد و نامحدود است.ماه رمضان ماه خداوند، ماه نزول قرآن و از شریف‌ترین ماه‌های سال است. در این ماه درهای آسمان و بهشت گشوده و درهای جهنم بسته می‌شود، و عبادت در یکی از شب‌های آن ( شب قدر ) بهتر از عبادت هزار ماه است.
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه خود درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان فرموده است: «ای بندگان خدا! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است؛ ماهی که نزد خداوند بهترین ماه‌ها است؛ روزهایش بهترین روزها، شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است.
بر مهمانی خداوند فرا خوانده شدید و از جمله اهل کرامت قرار گرفتید. در این ماه، نفس‌های شما تسبیح، خواب شما عبادت، عمل‌هایتان مقبول و دعاهایتان مستجاب است.
پس با نیت‌ای درست و دلی پاکیزه،‌ پروردگارتان را بخوانید تا شما را برای روزه داشتن و تلاوت قرآن توفیق دهد. بدبخت کسی است که از آمرزش خدا در این ماه عظیم محروم گردد. با گرسنگی و تشنگی در این ماه، به یاد گرسنگی و تشنگی قیامت باشید.»آن گاه پیامبر اکرم وظیفه روزه‌داران را برشمرد و از صدقه بر فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان و چشم و گوش از حرام، مهربانی به یتیمان و نیز عبادت و سجده های طولانی، نماز، توبه، صلوات، تلاوت قرآن و فضیلت اطعام در این ماه سخن گفت.به برخی از حوادث و رویدادهای مهم این ماه اشاره می‌شود:
وفات حضرت خدیجه در دهم رمضان سال دهم بعثت.
                        
ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام نیمه رمضان سال دوم هجرت.
                                                  
جنگ بدر در سال دوم هجرت.
                                                 
فتح مکه در سال هشتم هجرت.

 

 



پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:, :: 23:11 ::  نويسنده : پویا


سخنان پیامبر درباره ماه مبارك رمضان

 

سخنان پیامبر درباره ماه مبارك رمضان

 

1.سید قدس سره در (اقبال) از كتاب (بشارة المصطفى لشیعة المرتضى ) با استناد آن به ((حسن بن على بن فضال )) از امام رضا از پدرانش ، از امیرالمؤ منین - درود و سلام بر آنان - روایت نموده كه حضرت فرمودند: رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم ) روزى براى ما سخنرانى نمود و فرمود:

 

((مردم ! ماه خدا با بركت و رحمت و بخشش گناهان نزدیك است ؛ ماهى كه نزد خدا برترین ماه ها، روزهایش برترین روزها، شبهایش بهترین شبها و ساعتهاى آن بهترین ساعتهاست ؛ ماهى است كه در آن به میهمانى خدا دعوت شده و شما را در این ماه از كسانى قرار داده اند كه شایسته كرامت خدا هستند. نفس كشیدن شما در آن تسبیح و خوابیدنتان در آن عبادت و عمل شما در آن مقبول و دعاى شما در آن مستجاب است . پس با نیتهایى راست، و دلهایى پاك از خدا بخواهید شما را موفق به روزه آن ، و خواندن كتابش نماید. بدبخت كسى است كه از آمرزش خدا در این ماه بزرگ محروم شود.

 

با تشنگى و گرسنگى خود در آن ، گرسنگى و تشنگى روز قیامت را بیاد آورید. به فقیران خود صدقه بدهید؛ بزرگان خود را در آن احترام كنید؛ كوچكترها را مورد رحمت خود قرار دهید و صله رحم بجا آورید. زبانهاى خود را حف0كرده ، دیدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نیست و گوشهاى خود را از آنچه گوش دادن به آن حلال نیست ، نگهدارید. با یتیمان مردم مهربانى كنید تا با یتیمان شما مهربانى شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه كنید. هنگام نماز دستهایتان را با دعا بطرف بالا بلند كنید؛ زیرا این وقت بهترین اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه كرده و هنگامى كه از او بخواهند و با او مناجات نمایند، جواب آنان را مى دهد. و اگر او را صدا بزنند، به آنان لبیك مى گوید. و اگر دعا كنند، دعایشان را مستجاب مى كند.

 

 

مردم! شما زندانى اعمال خود مى باشید، با استغفار خود را آزاد كنید. پشتهایتان از گناه سنگین است با طولانى نمودن سجده هاى خود آن را سبك نمایید. بدانید خداوند به عزت خود سوگند خورده است كه سجده كنندگان و نمازگزاران را عذاب نكند و در روزى كه مردم براى پروردگار جهانیان بر مى خیزند، آنان را با آتش نترساند.

 

مردم ! كسى كه به مؤمن روزه دارى افطار بدهد، ثواب آزاد كردن یك بنده و آمرزش گناهان گذشته خود را دارد. عرض كردند: رسول خدا! همه ما نمى توانیم این كار را انجام دهیم . حضرت (صلى الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: از آتش بپرهیزید، گر چه با نیم دانه خرمایى . از آتش بپرهیزید گر چه با جرعه آبى .

 

مردم ! هر كدام از شما كه اخلاق خود را در این ماه اصلاح كند، روزى كه در صراط پاها مى لغزد، جوازى بر صراط خواهد داشت . و هر كدام از شما كه بر بنده و كنیز خود آسان بگیرد، خداوند در حساب بر او آسان خواهد گرفت ؛ و كسى كه شر خود را در آن باز دارد، خداوند در روزى كه او را ببیند غضب خود را از او باز مى دارد. كسى كه یتیمى را بزرگ بدارد، خداوند در روزى كه او را ببیند او را بزرگ خواهد داشت ؛ و كسى كه در این ماه صله رحم كند، خداوند روزى كه او را ببیند او را به رحمت خود وصل مى كند. كسى كه در آن قطع رحم كند، خداوند روزى كه او را مى بیند رحمت خود را از او قطع خواهد نمود. و كسى كه یك نماز مستحبى بخواند خداوند براى او خلاصیى از آتش مى نویسد. و كسى كه عمل واجبى انجام دهد ثواب كسى كه هفتاد واجب را در ماهى غیر از این ماه انجام دهد، خواهد داشت . و كسى كه در این ماه زیاد بر من صلوات بفرستد، روزى كه ترازوها سبك است ، خداوند ترازوى او را سنگین مى نماید. و كسى كه یك آیه از قرآن بخواند، مانند پاداش كسى كه قرآن را در ماهى غیر از این ماه ختم كند، خواهد داشت .

 

مردم ! درهاى بهشت در این ماه باز است ، از پروردگار خود بخواهید آن را به روى شما نبندد؛ درهاى جهنم نیز بسته است از پروردگار خود بخواهید آن را به روى شما باز نكند؛ شیاطین هم در زنجیرند، از پروردگار خود بخواهید آنان را بر شما مسلط نكند.

 

امیرالمؤمنین (علیه السلام ) فرمود: برخاستم و عرض كردم یا رسول خدا! برترین اعمال در این ماه چیست ؟ فرمودند: اباالحسن ! برترین اعمال در این ماه دورى گزیدن از حرام هاى خداى عزیز و بزرگ است . سپس گریه كرد. عرض كردم چرا گریه مى كنى رسول خدا؟ فرمود: على ! بخاطر حلال شمردن تو در این ماه است ؛ گویا با تو هستم و تو براى پروردگارت نماز مى خوانى و بدبخت ترین اولین و آخرین ، همانند ((پى كننده شتر ثمود)) ضربه اى به جلو سرت مى زند كه موى صورتت با آنان رنگین مى شود.

 

امیرالمؤمنین (علیه السلام ) فرمود: عرض كردم : رسول خدا (صلى الله علیه و آله و سلم )! آیا در آن حال دینم سالم است ؟ فرمود: آرى دینت سالم است . سپس فرمود: على ! كسى كه تو را بكشد مرا كشته و كسى كه با تو دشمنى كند با من دشمنى نموده و كسى كه به تو ناسزا بگوید، به من ناسزا گفته ، زیرا تو مانند نفس من هستى روح تو از روح من و سرشت تو از سرشت من است ؛ خداى عزیز و بزرگ مرا آفرید؛ تو را نیز آفرید و مرا برگزید! و تو را؛ من را براى پیامبرى انتخاب نمود و تو را براى امامت اختیار كرد.

 

بنابراین كسى كه امامت تو را انكار كند پیامبرى من را انكار كرده . على ! تو وصى من ، پدر فرزندانم ، همسر دخترم و جانشین من در میان امتم در زندگى من و بعد از مرگ من هستى . امر تو امر من و نهى تو نهى من است . به كسى كه مرا به پیامبرى برانگیخته و مرا بهترین مردم قرار داد، قسم مى خورم كه تو حجت خدا بر خلق او و امین او بر رازش ، و جانشین او در میان بندگانش مى باشى .))

 

2. از رساترین بشارتهایى كه درباره ماه رمضان وارد شده ، نفرین پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم ) بر كسى كه در آن آمرزیده نشود، مى باشد، آنجا كه فرمود: ((كسى كه ماه رمضان را بگذراند و آمرزیده نشود، خدا او را نیامرزد.)) زیرا این نفرین با توجه به این كه او به پیامبرى برانگیخته شد تا رحمتى براى جهانیان باشد، مژده بزرگى براى گستردگى رحمت و عمومى بودن آمرزش در این ماه مى باشد. و اگر غیر از این بود - با توجه به این كه رحمتى براى جهانیان است - مسلمانى را، گر چه گناهكار باشد، نفرین نمى كرد.

 

3. از مهمترین روایاتى كه در این مورد وارد شده روایات زیادى است كه درباره زنجیر شدن شیاطین متمرد، باز شدن درهاى بهشت ، گشودن درهاى رحمت ، بسته شدن درهاى آتش ، ایستادن خداوند در مقابل دشمنان جنّى و صداى منادى خدا از اول ماه تا آخر آن وارد شده است ؛ چیزى كه مانند آن در هیچ ماهى نیامده است . زیرا در مورد سایر ماه ها وارد شده كه فقط در ثلث آخر شب چنین منادیى ندا مى كند مگر در شب جمعه كه از اول شب تا صبح این منادى ندا مى كند و همینطور در ماه رجب ؛ ولى در ماه رمضان این ندا از ماه آخر آن و تمام شبها و روزهایش ‍ وارد شده است .

 

بخش عترت و سیره تبیان

منبع: المراقبات

مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد ملكى تبریزى(ره)

 

 



پنج شنبه 10 مرداد 1392برچسب:سخنان پیامبر- ماه مبارک رمضان, :: 22:46 ::  نويسنده : پویا